Δίαιτα “Express”;;;

Η ψυχολογία του υπέρβαρου ατόμου δοκιμάζεται συνεχώς. Επιβαρύνεται πολύ συχνά από τον μικρόκοσμό του και επηρεάζει όλους τους τομείς της ζωής του, με αποτέλεσμα το ατέλειωτο κυνήγι για την εξεύρεση μιας «μαγικής» μεθόδου για γρήγορη και αποτελεσματική απώλεια βάρους. Σχήμα οξύμωρο βέβαια, καθώς καμία δίαιτα “Express” δεν επιφέρει μακροχρόνια αποτελέσματα. 

Όταν οι βασικές διαιτολογικές αρχές λησμονούνται, τότε ενδίδουμε σε οτιδήποτε βρεθεί μπροστά μας. Στη «θαυματουργή» δίαιτα του διπλανού, του φίλου, του διαδικτύου. Τα αποτελέσματα όλων αυτών είναι η επανάκτηση του βάρους, η φθορά του οργανισμού και η ψυχολογική φθορά.
Επομένως, η λαχτάρα για απώλεια κιλών έχει οδηγήσει σε έναν κυκεώνα παραπληροφόρησης και μια πληθώρα ανισόρροπων «παράδοξων» διαιτολογικών προγραμμάτων, των λεγόμενων «fad diets».

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι επιβλαβείς αυτές δίαιτες βρίσκουν αποδέκτες ακόμα και σε άτομα με φυσιολογικό σωματικό βάρος, με τοπικό πάχος ή ακόμα και σε λιπόσαρκα κορίτσια, συνήθως κατά τη διάρκεια της εφηβείας τους. Σε αυτή την περίπτωση είναι ακόμα πιο επικίνδυνο, καθώς οι επαναλαμβανόμενες στερητικές, ανθυγιεινές δίαιτες μπορεί να δημιουργήσουν διατροφικές διαταραχές. 

Ευρέως διαδεδομένες  «fad diets» είναι κάποιες υπερπρωτεϊνικές δίαιτες όπως η δίαιτα «Atkins», η δίαιτα «Ζώνης», η δίαιτα «Dukan», η δίαιτα εξισορρόπησης υδατανθράκων, η δίαιτα με βάση την Ομάδα Αίματος και η δίαιτα με υποκατάστατα γευμάτων. Καθεμιά από τις παραπάνω δίαιτες παρουσιάζει κάποια πλεονεκτήματα αλλά οι περισσότερες επιφέρουν και αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία των ατόμων. Οι υπερπρωτεϊνικές δίαιτες μπορεί να προκαλέσουν αυξημένη οξύτητα αίματος, αυξημένη απώλεια υγρών του σώματος, υπογλυκαιμία, λιποθυμία ή αποσυντονισμό του συστήματος ρύθμισης του σακχάρου. Επιπλέον, τα υποκατάστατα γεύματος πιθανότατα οδηγούν σε ανεπαρκή πρόσληψη ορισμένων θρεπτικών στοιχείων εξαιτίας της μειωμένης βιοδιαθεσιμότητάς τους σε σύγκριση με τις φυσικές πηγές αυτών.

Συμπέρασμα
Στα πλαίσια της «τρέλας» για απώλεια κιλών, ο χρυσός κανόνας μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής είναι η εξατομίκευση και σε καμία περίπτωση ένας «μαγικός» συνδυασμός τροφίμων. Οι δίαιτες της μόδας που υπόσχονται γρήγορη απώλεια κιλών αφαιρώντας ολόκληρες κατηγορίες τροφών, έχουν πολλά επιστημονικά κενά και ατεκμηρίωτες επισημάνσεις.

Ένας παχύσαρκος άνθρωπος έχει μια εξαρτητική σχέση με την τροφή, καθώς τα μη διαχειρίσιμα έντονα συναισθήματα τον οδηγούν στην άμεση και εύκολη απόλαυση και ανακούφιση του φαγητού. Το προφίλ του, λοιπόν, δεν έχει ανάγκη από μια θαυματουργή δίαιτα, αλλά από ένα ολιστικό τρόπο αντιμετώπισής του. Οι ψυχολογικές αιτίες της εξάρτησης αυτής θα πρέπει να γίνουν γνωστές σε κάθε παχύσαρκο άνθρωπο, ώστε να μπορέσει να διαχειριστεί τις «υποτροπές» του.

Επομένως, η απελπισία και η ψυχική φθορά των ανθρώπων που ταλαιπωρούνται με τη νόσο της παχυσαρκίας βρίσκει ανακούφιση στην ολιστική αντιμετώπιση (ψυχολογική και διατροφική), στην εξατομίκευση, στο σεβασμό προς τον άνθρωπο και στην προσπάθειά του και όχι στις αντιεπιστημονικές υποσχέσεις και στην παραπληροφόρησή του. 


Από την Κ. Θάλεια, Διαιτολόγο – Διατροφολόγο της BeautySpirit.gr

Σχόλια