Νηστεία πριν το Πάσχα για καλή υγεία!

Η νηστεία την περίοδο της Σαρακοστής και ιδιαίτερα πριν το Πάσχα δεν τονώνει μόνο το θρησκευτικό αίσθημα, αλλά και τον οργανισμό. Εκτός από τη συμβολική και θρησκευτική άποψη, η νηστεία έχει συγκεκριμένα βιοχημικά αποτελέσματα στο άτομο που την εφαρμόζει με θετικά αλλά και αρνητικά αποτελέσματα.
Νηστεία για καλή υγεία
H παραδοσιακή δίαιτα της Σαρακοστής, χάρη στα άφθονα λαχανικά και φρούτα, είναι πλούσια σε βιταμίνες (A, C, E), φυλλικό οξύ, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες. Αντιθέτως είναι μειωμένη σε κορεσμένα ζωικά λίπη.
Κύριο χαρακτηριστικό της νηστείας αποτελεί η μη κατανάλωση κρέατος που μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων στο αίμα, ιδιαίτερα σε άτομα που υπερβαίνουν τις φυσιολογικές τιμές. Συμβάλλει ακόμη στη πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων, στην αθηρωμάτωση, στην καρδιακή προσβολή, στα εγκεφαλικά επεισόδια και στην υψηλή πίεση.
Η νηστεία όμως, εκτός από ευκαιρία για «φυσική» αποτοξίνωση, είναι ταυτόχρονα μια δίαιτα πολύ νόστιμη και βέβαια οικονομική. Όσπρια, ζυμαρικά, λαχανικά εποχής, είναι τρόφιμα με πολύ χαμηλή τιμή. Ακόμα δε, και κάποια από τα θαλασσινά έχουν χαμηλό κόστος και συνδυάζονται με πηγές αμύλου, όπως το ρύζι ή τα μακαρόνια.
Ταυτόχρονα, αν και πολλά είναι τα ταχυφαγεία που πωλούν νηστίσιμα εδέσματα, όπως χάμπουργκερ με λαχανικά ή σαλάτα με τηγανητές γαρίδες, κατά τη διάρκεια της νηστείας, καλό είναι να περιορίσουμε την αγορά έτοιμων γευμάτων και του fast food.
Το νηστίσιμο τραπέζι μπορεί να νοστιμίσει αν για παράδειγμα συνδυάσουμε όσπρια με ρύζι ή με άλλα αμυλούχα τρόφιμα (ζυμαρικό ή ψωμί), για να πάρουμε μέσα από τις συμπληρωματικές τους πρωτεΐνες όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Παράλληλα, μπορούμε να χρησιμοποιούμε τα όσπρια ως πρώτη ύλη για εδέσματα όπως φαβοκεφτέδες ή ρεβιθοκεφτέδες.
Τα θαλασσινά μπορούν να καταναλωθούν είτε ψητά είτε βραστά με λαχανικά, ενώ πολύ διαδεδομένη τελευταία είναι η σόγια, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπως το κρέας. Και φυσικά, την περίοδο της Σαρακοστής μπορούμε να μαγειρεύουμε μεσογειακά πιάτα λαχανικών. Πάντα όμως με χρήση μετρημένου ελαιολάδου, φυσικών μυρωδικών της ελληνικής φύσης και μπαχαρικών που ανεβάζουν τη γευστική απόλαυση.
Και μπορεί η νηστεία να έχει πολλά θετικά οφέλη για τον οργανισμό, ωστόσο χρειάζεται προσοχή. Το συνηθέστερο λάθος που κάνουμε την περίοδο της νηστείας είναι να καταναλώνουμε τα φαγητά πολύ αλατισμένα, προκειμένου να δώσουμε νοστιμιά στα πιάτα, θεωρώντας πως η νηστεία είναι… άνοστη. Μέτρο όμως θα πρέπει να μπει και στην κατανάλωση ζυμαρικών, αμυλούχων τροφών, αλλά και στη χρήση ελαιολάδου και ζάχαρης, «αφού την περίοδο της νηστείας μπορεί εύκολα κανείς να δει τα κιλά στη ζυγαριά του να ανεβαίνουν. Γι’ αυτό και θα πρέπει να πουν “όχι” στο τσιμπολόγημα και “ναι” στην άθληση».
Δείτε το άρθρο μας όπως δημοσιεύτηκε στο Doctoranytime.gr

Σχόλια